jag skrattade mig till sömns

Midnatt råder, tyst det är i husen... nåväl. Än är det inte midnatt, och trots att det är relativt tyst ute på Gärdet så kan man ändå höra kattens snarkningar här bredvid, de små knäppen från en braskamin som svalnar, det ihållande, liksom betryggande surret från ett kylskåp fyllt av pannkakor, och tickandet från värmlandsklockan som min bror gjorde i träslöjden för ett gäng år sedan.

Det är lustigt vad mycket ljud som ryms i tystnaden.

För trots allt så skulle jag nog säga att tyst det är i husen.


(Så ogripbar en tystnad är)


I helgen var jag galen, för övrigt. Eller snarare imbecill, alternativt alldeles från vettet. Kalla det vad du vill. Men att frivilligt ställa upp på att vara vaken i drygt 40 timmar, och under den tiden ha IQ-test och högskoleprov som primär sysselsättning, måste väl ändå vara själva definitionen av ordet "dårskap"? Men då jag alltid lockas av allehanda märkeliga ting, så kunde jag naturligtvis inte låta bli att haka på galenskaperna.

Två vänner har som projektarbete att undersöka hur hjärnan fungerar vid sömnbrist (de går natur, det säger allt...), och skulle göra detta genom ovan nämnda metod. Sagt och gjort: runt klockan fyra i fredag eftermiddags anlände vi till Högkvartet, Lousies hus, där vi skulle komma att spendera kvällen, natten och morgonen innan vi tvingades masa oss till Sofia, den andra naturarens, hus - en promenad som företogs endast för att vi inte skulle falla ihop och somna i en liten dallrande hög. Men en sak i taget, har du inte lärt dig din dramaturgiska modell i skolan? HMPF. Dagens ungdom. Obildad, ouppfostrad och i ett tillstånd av djupaste moraliska förfall.

Hur som helst så sysselsatte vi oss med bland annat högskolans engelska- och matteprov från klockan två till drygt sex på natten/morgonen. AHAHAHA, tänker du sarkastiskt, satans så underhållande! Men betänk då att vi emellan varven åt, tittade på mästerverket Mysteriet på Greveholm (vi såg faktiskt alla 24 avsnitt. De är genialiska allihop."Ska jag lägga dem vid dina fötter?"), åt, sjöng Thåström så högt att grannarna borde ha ringt polis, åt, sprang runt och var löjliga, åt lite till, och framför allt - gjorde ordminnestestet. Det var nog det roligaste.
Tänk dig scenariot:
Klockan är runt fyra på natten, och tre övertrötta och sockerhöga varelser sitter på ett golv. En av dem får en remsa med dryga trettio ord på, som hon ska memorera inom loppet av tre minuter. Detta gör hon genom att hoppa, skutta, peka och sjunga, allt medan hon på något sätt vrålar fram orden för att lära sig dem. När de tre minuterna har gått tas en diktafon fram och proceduren med dansen och vrålen upprepas, fast med mycket större desperation och engagemang. Den mest minnesvärda uppvisningen åstadkom Louise, Högkvarterets värd, när hon skulle recitera de ord hon kom ihåg.


"Tveggehanda, avvakta, smycka, avvakta, smycka, smycka, avvaktaaaaaa... USCH! Just ja, USCH! USCH. IAKTTA! Usch, iaktta, USCH USCH USCH!!!"


Det frenetiska rörelsemönstret och hälsovådliga tonläget behöver jag väl knappast nämna. Hahaha, fantastiskt! Det lät verkligen som att hon hade ådragit sig någon temprär form av tourettes syndrom.

Själv lyckades jag få "goda chanser att kvalificera mig till Mensa", eller vad det nu stod på provet man kan göra på deras hemsida, vi sisådär fem, något jag inte lyckas med i vaket tillstånd. Jag har ännu inte bestämt mig för om det är bra eller dåligt.

(Om jag mot förmodan får ett barn, så ska det heta Greve von Dü. Oavsett kön.)

Och tja, vad mer att förtälja... det var mongoroligt, i alla fall. Visst ja! En annan höjdpunkt, som egentligen inte har med experimentet att göra men som genom sin förträfflighet förtjänat sig en plats i denna min redogörelse ändå, var när en även i nyktert tillstånd stimmig stockholmare fick min telefon att med Calles röst sjunga Bä bä vita lamm (jag har världens bästa ringsignal). Stockholmaren heter Leo, är bra på att spela trummor och vara hård, och var definitivt inte nykter när han ringde. Jag fick höra en oerhört rolig utläggning om hur mycket hans chefer hatade Karlstad, och att han var mäkta stolt över det bokmärke han lade med i (det för övrigt fantastiska) brevet han skickade mig häromdagen. (var stolt, Leo. Bokmärket är jättefint. Särskilt kortet, ahaha!) Uppiggande som... JAG TÄNKTE INTE SKRIVA FLÖDDER HÄR.

Uppiggande som Earl Grey.


Och i morgon har jag blivit lovad ännu mer post.

Brevvännerna är bäst.

Molkomspussar på er, mmm!



(När jag kom hem på lördag kväll lyssnade jag på Säkert. Tiden och rummet var så overkligt, så segt och liksom pulserande. Annika sjöng mig från den overkliga verkligheten till sömnens overkliga verklighet, och jag drömde så vitt jag vet inte om Gunde Svan. Intressant, va?

Varenda bok jag kunde komma över läste jag

Och jag spydde aldrig vid kullen vid 4H-gården)


Kommentarer
Postat av: Bells

Vad jag mest av allt borde göra nu (NU!) är att svara på följande ställda fråga:

"8) Det är högkonjunktur och inflationen ligger över inflationsmålet. Stefan Ingves vill ha din hjälp att fatta beslut gällande penningpolitiken. Vad bör han göra anser du? Motivera och förklara ditt förslag och vilka effekter det får på inflationen och sparandet".



...nej. Stefan Ingves behöver inte min hjälp. Om så vore fallet skulle allt ha varit himla koolt, men jag är ingen supermänniska. Förklaringen är enkel och att min att min samhällslärare är överambitiös (se: hon sitter i kommunfullmäktige och tror att alla ska bli politiker...) med hemproven (AAAAAAAAAAAAAAAH! HEMPROV! TENTA!? Vi går för satan bara i gymnasiet!).



Jag svarar inte på frågan, inte nu (senaste inlämningstid: torsdag den 12:e februari 2009 klockan 24:00. Serri!).



Istället skrattar jag mig halvt fördärvad åt diktafon.

DIKTAFON!

Varför läste ni till en jävla diktafon!?



-AHAHAHHAHAHAHHAHA.

...ja...det kan ju tyckas förolämpande att det i denna din fabulöööösa textmassa var det jag skrattade som mest åt. Men inte alls så. Det är bara det att....



DIKTAFON!



....samhällsekonomi resulterar i; om inte sådant renodlat flum ni visade prov på i denna ovan nämnda beskrivna scen, så ändock några sneda störningar i hjärnan av liknande kaliber. Jag har detta bevisat med empiriska undersökningar...



DIKTAFON!

2009-02-11 @ 15:09:23
URL: http://kvasifilosofisk.blogg.se/
Postat av: Sanne

AHAHAHA! Detta, bästa koala, är vad jag kallar riktigt hööögklassig underhållning. :D

Och jag förstår så väl hur det känns med äckeltentor och inlämningsfekalier, och att man gör allt annat än dem när man verkligen BORDEMÅSTESKULLE göra dem. Lol!



Anledningen till diktafonen var för övrigt att den stackaren som skulle bocka av vilka ord man kom ihåg inte skulle ha haft en chans att skriva ner dem, med tanke på med vilken fart de gormades ut... helt mongo. Jag måste få lyssna på bandet från den natten igen. (antagligen kommer jag att bli rädd för mig själv.)



klunk-klunk-klunk

Såatteh... och så lite sånt där...

prassel

teeeeeeeeejp

busvissla Hörru Mushu, kan du hjälpa mig med den här? Åh, tack. Ja, till Sandviken ska den. Dörren med svamparna, du vet.



...så. Nu är det ultra rare lol-iga energielixiret som får dig att öveleva Stefan Ingves (vem fan är det, liksom?) på väg mot svamplandet. Håll ut!

2009-02-11 @ 22:39:10
URL: http://mtbloggaren.blogg.se/
Postat av: Sanne

Vafalls? Man gör saker feta genom att sätta stjärnor före och efter dem! Coolt. Jag ska bli hacker när jag blir stor.

2009-02-11 @ 22:40:36
URL: http://mtbloggaren.blogg.se/
Postat av: Bells

HAHAHAHA! Åh, Stefan Ingves är bossen över riksbanken som bestämmer hur mycket pengar som ska finnas och trixar med reporäntor och grejer för att mildra konjunkturcyklar och sådär, men skit i det :)



****YEAH***** (blir det megafett nu?)

2009-02-12 @ 14:47:14
URL: http://kvasifilosofisk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0