antirubrik

Jag har alltid känt en mer eller mindre intensiv aversion gentemot linjaler. Med undantag från den gula, fina zoo-linjalen jag hade på lågstadiet (den är sönder nu! "Allt jag gillar upphör"... lol) så har jag alltid reagerat med motvilja så fort jag sett en: det känns som att de möter min blick när de ligger där på bordet (/i lådan/på golvet/under sängen/i mikron) och genom sin blotta existens hånfullt säger till mig att allt jag tror är rätt egentligen är fel, och att den enda riktiga, objektiva sanningen finns hos deras kallsinniga, kompromisslösa millimetermarkeringar. Ingen plats för fantasi eller kreativitet här inte, rätt ska vara rätt din flummiga kvasiestet till rödtott!

Ordning och reda har alltdig gjort mig nervös. Och irriterad.

För det finns ju så många olika sätt att mäta världen på. Det finns så många etiketter att sätta på varenda liten företeelse, varenda liten tanke, att behovet av etiketter tycks en löjligt bara man tänker på det. Att placera in saker i fack är ännu en sak som gör mig nevös. Och irriterad.

Jag skulle sälja en kjol på Tradera förra veckan. För att kunna lägga upp en annons måste man välja från en lista vilken typ av vara den gäller, till exempel "Leksaker, LEGO". Jag klickar mig fram till "kläder", tänker att det borde finnas alternativ som jeans, tröjor och kjolar. Vilket det visar sig finnas - men strikt indelat i herr- och dam-kategorier.

Som att det skulle spela någon som helst roll!

Jag medger att det är en fånigt i-landsproblem att irritera sig på.
Men jag är fånig, och i högsta grad en bortskämd, förtappad, och depraverad i-landsmänniska.
Så i och med ovanstående bortförklaring är jag mig i min fulla rätt att bli ledsen över att ett av världens mest jämställda länder fortfarande utövar segregation mellan könen, även om det sker på en sketen auktionssida.

Varför får jag som tjej inte köpa en bandtröja?
Vad hindrar en kille från att lägga bud på min kjol?
Varför beskriver ett otal försäljare alla sina små rosa tröjor med ord som "för lilltjejen!" eller "till prinsessan"?
När upptäcktes genen som gör att uteslutande killar vill leka med tuffa superhjältar och tjejer uteslutande med söta djur (gå till ett McDonalds och kika på deras Happy Meal-affischer, så förstår ni vad jag menar)?

Jag ska bli en kjolbärande krigarprinsessa i blänkande rustning när jag blir stor. Se där, äntligen ett yrke! Jag kommer ägna mina dagar åt att riva bort alla etiketter kategorier rubriker fack jag får syn på med mina superman-ögon, och ersätta dem med något fånigt men uppmuntande som glada busschaufförer, My Little Ponies med pansarvästar, blonda dockor med lasersvärd i plast, självlysande stjärnor att sätta upp ovanför sängen med häftamassa som kommer lämna fulafina märken efter sig när man plockar ner dem...

... och du milde Jeremia vilket löjligt inlägg. Men så är jag ju rätt löjlig också. Orsak och verkan, du vet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0